Van Sesheke naar Mongu - Reisverslag uit Mongu, Zambia van Irene L - WaarBenJij.nu Van Sesheke naar Mongu - Reisverslag uit Mongu, Zambia van Irene L - WaarBenJij.nu

Van Sesheke naar Mongu

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

31 Maart 2014 | Zambia, Mongu

Dag lieve familie en vrienden,

Hoog tijd voor een nieuw Zambiaans blogje, dit keer zelfs uit dezelfde tijdzone. Ik heb de eerste periode Sesheke inmiddels achter me gelaten en schrijf dit vanuit Mongu, de provinciale hoofdstad van Zambia’s Western Province. Voordat ik verder ga over Mongu, eerst nog even wat wetenswaardigheden uit Sesheke.

Net na m’n vorige blog werd ik gevraagd als gast-jurylid voor de Miss Sesheke District 2014-verkiezing. Uiteraard een eer, en erg leuk om te doen! De verkiezing vond plaats in de aula van Sesheke’s middelbare school en bestond uit 7 deelneemsters en 7 rondes. Halverwege de avond begon het keihard te stortregenen en onweren en omdat het dak niet goed sloot, moest er continu gedweild worden. Ook werd er ter plaatse een gebedsteam samengesteld dat als taak kreeg om te bidden dat de deelneemsters niet zouden uitglijden. Tja, je woont in een christelijke natie of niet. ;) Al met al was een leuke avond (zie foto’s)! De terechte winnares werd de volgende ochtend op Youth’s Day gekroond.

De regen tijdens mijn eerste weken hier zorgde niet alleen voor veel wateroverlast en ondergelopen wegen, maar ook voor ondergelopen slangenholen… Ik heb dus al de nodige slangen gezien, waaronder een cobra op een halve meter van mijn voet. De bevolking van Sesheke lijkt het allemaal niet zo’n probleem te vinden; het lynchen van slangen wordt hier verheven tot een waar volksvermaak. Zodra iemand een slang vindt en roept, komt het halve dorp eraan gestormd, onderweg takken van de bomen rukkend. Daarna wordt er een kring om de slang heen gevormd en gaat iedereen los. Voor de vorm wordt de slang nog een paar keer de lucht ingegooid. Degene die uiteindelijk de beslissende klap uitdeelt, mag de dode slang houden.

Naast het lynchen van slangen, is de voornaamste bron van entertainment in Sesheke nog steeds een uitstapje naar Namibië. Wat ben ik altijd weer blij als we Katima Mulilo binnenrijden en de supermarkt en de pizzeria in zicht komen! Verder had ik het in Sesheke op sociaal gebied ook vrij druk, aangezien iedere bekende van de vorige keer mijn bezoek afwachtte. Wel erg leuk om iedereen weer te zien en te spreken! In de laatste week in Sesheke kreeg ik in navolging van de rest van Zambia nog een flinke griep. Vandaag voel ik me voor het eerst weer goed. Ach, zolang het geen malaria is ben ik allang blij!

Met mijn onderzoek gaat het prima. Mijn doel is om in Sesheke in ieder geval 15 interviews te doen. Op dit moment heb ik er al bijna 15 gedaan met, na Mongu, nog 4 weken in Sesheke te gaan. Dat gaat wel lukken dus! Naast het feit dat de bevolking van Sesheke erg behulpzaam is, had ik het geluk een hele goede vertaler/contactpersoon te vinden die me kon introduceren in de wijken waar ik minder bekend ben. Hopelijk wordt het in Mongu net zo’n succes. Hier heb ik 5 weken de tijd om 15 interviews te doen. De meeste tijd gaat zitten in het vinden van participanten, want uiteraard moeten ze aan een aantal richtlijnen voldoen. Toch denk ik dat het hier ook wel gaat lukken, zeker omdat Mongu 2x zo groot is als Sesheke.

Afgelopen vrijdag ben ik met de bus van Sesheke naar Mongu gereisd. We vertrokken om 7.00u en kwamen na de nodige stops om 14.00u aan. Tot mijn vreugde waren de wegen goed begaanbaar en was het pontje ook in werking. Voor het overvaren van de Zambezi moesten we wel een uurtje wachten omdat de schipper er door de stroming (en gebrek aan stuurcapaciteiten?) ongeveer 17x niet in slaagde om het pontje goed neer te leggen zodat de bus erop kon rijden. Gelukkig werden we in de tussentijd vermaakt door een kudde koeien die weigerde het dek van het tweede, kleinere pontje te betreden. Zie foto’s voor een impressie. :) Na de overtocht passeerden we Senanga en kwam het beroemde Barotse plain in zicht. Dit is een enorm laaggelegen weilandachtig gebied dat in de regentijd onderloopt en veel dieren aantrekt. Als de regentijd voorbij is, transformeert het plain in een zeer vruchtbaar gebied. Het schijnt dat je een boottocht door het plain kunt boeken. Als dat inderdaad mogelijk is, zien jullie de foto’s later.

Ik ben nu een paar dagen in Mongu. Mijn eerste indruk is dat Mongu in ontwikkeling veel verder is dan Sesheke. Dat is ook wel nodig, want er is hier in de wijde omgeving geen andere stad - en zeker geen Namibië - aanwezig. Je kunt hier best redelijk eten vinden en er is zowaar een supermarkt, de Zuid-Afrikaanse Shoprite. Die is wel 10 km buiten het centrum gebouwd om concurrentie met de lokale eettentjes en winkeltjes tegen te gaan. Ach, de 30 eurocent die de minibusjes rekenen voor een ritje Shoprite is ook wel te betalen. ;) De mensen in Mongu zijn zo mogelijk nog nieuwsgieriger naar mijn doen en laten dan in Sesheke. Ze spreken je ook eerder aan. Misschien is dat omdat hier meer blanken te vinden zijn. Ik heb er al 5 geteld, het kan niet op! Ik verblijf hier in Lilamwono Lodge (zie foto’s), een vrije luxe lodge net buiten het centrum. Omdat ik een maand blijf, heb ik een mooi dealtje kunnen sluiten. Ik ben vooral fan van de ontbijtbel. Daar druk je ’s ochtends op en dan komen ze je ontbijt brengen. Goed geregeld toch?! Ik blijf hier tot 1 mei en reis dan weer terug naar Sesheke voor de laatste fase van het onderzoek.

Zo, jullie zijn weer even op de hoogte! Bedankt voor het lezen, geniet van het lenteweer daar en tot de volgende keer.

Liefs,
Irene

  • 31 Maart 2014 - 11:06

    Oma Van Loosen:

    Lieve Irene,

    Opa gilde net: weer een verslag van Irene, dus je snapt dat ik alles opzij zette waar ik mee bezig was, en meteen ben gaan lezen. Had me in de afgelopen week al afgevraagd of je al (bijna) in Mongu zou zitten, en daar ben je dus inderdaad al aangekomen.
    Fijn dat alles zo goed klinkt, en dat je in Sesheke weer met open armen bent ontvangen. Dus deze keer veel regen, i.p.v. die hitte van de vorige periode. Wat is de temp. nu daar?
    Je kamer ziet er ook niet verkeerd uit, dus je zult het daar wel een aantal weken kunnen uithouden. Hoop dat je gemakkelijk je verschillende "slachtoffers" zult kunnen vinden, maar dat gaat je best lukken.
    Liefs en groetjes, en Gods zegen bij alles wat je gaat ondernemen, Oma

  • 31 Maart 2014 - 11:29

    Elvira :

    Hey meis,

    Pfff, wat gaat de tijd snel zeg! Alweer in Mongu aangekomen dus! Ik was wel erg benieuwd naar de reis, maar die is zo te lezen aardig meegevallen. Gelukkig maar! 7uur hobbelen is ook niks haha!
    Ik wens je veel succes bij het vinden van je mensen, maar ik heb er alle vertrouwen in. Als het in Sheseke al zo goed ging..!

    Spreek je hopelijk snel!

    Xxx

  • 31 Maart 2014 - 14:06

    Saskia:

    Leuk verslag Irene....is er ook een mister verkiezing waar je misschien in de jury plaats kan nemen?

  • 31 Maart 2014 - 18:05

    Tante Ria V:

    Hallo Irene

    Wat leuk je humorvolle verhalen weer te lezen en wat maak jij steeds veel mee.
    Jij lijkt wel een Vipper daar,meteen jurylid zijn voor een Miss verkiezing.
    Je verblijf daar is wel erg leuk en avontuurlijk hoewel zo''n cobra vlakbij je mij niet zo prettig lijkt, maar..... misschien wilde hij je mooie benen van dichtbij zien.
    En wat een koopje met zo'n minibusje,hadden we dat hier maar ipv die contnue prijsverhogingen hier.
    Je foto's zijn weer erg leuk vooral die mooie vogels kan je er niet eentje meenemen?
    Je kamer ziet er ook best leuk uit,geniet maar lekker daar.
    Succes met je onderzoek he.

    Liefs van Tante Ria V

  • 31 Maart 2014 - 21:06

    Lianne:

    Ha Irene,

    Wat leuk weer wat van je te horen. En wat gaat de tijd snel. Alweer een maand weg. Zo te lezen is er veel regen gevallen. Is het regenseizoen al ten einde inmiddels of nog niet? Tjonge hoe ze daar met slangen omgaan klinkt nogal gewelddadig. Vond je het niet eng om te zien? Of heb je zelf misschien ook meegedaan? :p

    Fijn dat het goed gaat met je onderzoek. Ga zo door en kheb er alle vertrouwen in dat het je verder ook gaat lukken.

    Mooie foto's ook; ) kunnen we ons een beetje inleven in jouw wereld; )

    Veel plezier en succes nog en tot gauw horens!

    Liefs Lianne

  • 31 Maart 2014 - 22:46

    Annelies De Jager:

    Hoi Ireen,

    Leuk verhaal weer. Ik ben blij te lezen dat het goed met je gaat.
    Brrrr, die slangen lijkt met echt helemaal niets. Gelukkig hebben ze er daar goede oplossingen voor ;-)
    Succes met al je interviews en tot de volgende sessie maar weer.

    Groetjes Annelies

  • 01 April 2014 - 08:51

    Petra:

    Hoi Irene,
    Zo je verslag maar weer eens aandachtig doorgelezen. De tijd gaat snel zeg. Je hebt gewoon al weer een groot deel interviews gedaan. Helemaal super dat het goed gelukt is. Niet is zo vervelend als dat je weinig mdewerking krijgt. Hoop ook dat je er goede resultaten uit kan halen.
    Fijn dat je weer beter bent en gelukkig geen malaria!!
    Wens je veel succes op je nieuwe plek. Aan je kamer ligt het niet, want die ziet er mooi en best gezellig uit. Nu nog mensen vinden om te interviewen, maar dat gaat je vast wel lukken.
    Je hebt ook leuke contacten daar al zeg! Meedoen aan zo.n verkiezing als jurylid. Grappig!!
    En wat die slangen betreft pas maar op hoor! brrrrrr.....nou ben je thuis wel slangen gewend geweest met die hobby van je paps :-) haha. Maar dit zijn wel enger formaat en soort slang.
    Leuk dat je ons steeds weer op de hoogte houdt!
    Hier ook alles goed. Allemaal hard aan het werk. Ad en ik zijn net terug uit Mexico. Was ook prachtig daar! Veel dieren, vogels, vlinders en prachtige planten gezien. Het weer was helaas iets minder. Ook daar was het weer van slag, maar we hebben toch genoten. Maya-tempels bezocht, 1 van de 7 wereldwonderen. Prachtig en de mensen zijn zoooooo vriendelijk daar. Weer een mooie ervaring rijker.
    Nou, lief nichtje...heel veel succes verder hoor. Nog even door buffelen (hihi) en dan een mooie scriptie uit je koppie en je pen laten rollen, maar dat komt vast goed. Veel liefs van ons allemaal, een dikke knuffel en pas goed op jezelf! Xxx

  • 01 April 2014 - 09:18

    Esther:

    Weer 'n leuk verslag! Leuk dat je bij zo'n miss-verkiezing kon zijn! Hm..toch wel 'n beetje wrede manier van slangen omleggen.. dat ze dood moeten oké, maar entertainment.. jij doet aan zo'n manier van afslachting toch niet mee hè?! (trouwens jij mag zo'n trofee waarschijnlijk toch niet meenemen in het vliegtuig) ;) Leuk al die bezoeken! Maar dat je dan nog al je werk kan doen! Of weet jij 'n manier om zonder iemand te beledigen de bezoeker te vertellen dat je toch echt aan het werk moet? Vervelend zeg dat je griep hebt gekregen. Tja, malaria.. heb je trouwens nu weer zo'n last van die pillen? Leuk die foto's! Vooral het commentaar is om te gieren! Als ik dit zo allemaal zie en lees krijg ik echt zin om 'n keer met zn tweeen of met n groepje naar het buitenland te gaan om dit soort dingen te beleven! Dan kun je al die hilarische momenten samen beleven.. niet dat ik bedoel dat we dan dingen belachelijk moeten gaan maken, hoor ;)

    Nou, succes en geniet ze!
    Liefs,
    Es

  • 01 April 2014 - 22:11

    Tante Alie:

    Ha die Irene,

    Nou het valt niet mee om na alle bovenstaande reacties er nog een originele aan toe te voegen.
    Dat doe ik dan ook niet, maar ik wil je gewoon even laten weten, dat we weer bijzonder genieten
    van je reisverslagen en jou heel veel succes toewensen met je interviews en onderzoeken.

    Een heel hart. groet uit een prachtig zonnig Nederland!

    liefs tante Alie

  • 03 April 2014 - 14:16

    Riek Verdoorn:

    Lieve Irene

    Vanuit een zeer warm en zonnig Nederland(23 gr. momenteel) willen we je weer bedanken voor je mooie verslag. Jij in het regenseizoen en wij hier in de droogte. Het kan verkeren. Maar liever zo dan andersom. En voor daar is het aan de ene kant best prettig maar het moet niet gepaard gaan met overstromingen met alle gevolgen die dat weer met zich meebrengen. Op die slangen zit niemand te wachten.
    We kunnen aan je verslag merken, dat je snel ingeburgerd geraakt bent. Voor jezelf is dat wel prettig en kun je wat ontspannen te werk gaan. We wensen je dan verder ook alle goeds toe en zien weer uit naar je volgende belevenissen.

    Groetjes Oom Dick en tante Riek

  • 22 April 2014 - 16:09

    Marcella:

    Wow Irene, ik heb zonet alle verslagen achter elkaar gelezen.
    Wat geweldig om je een tijdje in de Zambiaanse cultuur onder te mogen dompelen. Bijzonder om als enige blanke, of één van de vijf;) daar te verblijven. Geniet ervan!
    Succes bij het verzamelen van alle benodigde gegevens en later met het verwerken ervan. Schrijven is zichtbaar geen probleem, ik heb genoten van je schrijfkunsten.
    Liefs vanuit Zetten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 17078

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Scriptieonderzoek Zambia

09 September 2013 - 22 December 2013

Stage bij WWF Zambia

16 Januari 2015 - 30 November -0001

Colombia

Landen bezocht: