Bogotá, Medellin en Juanchaco - Reisverslag uit Cali, Colombia van Irene L - WaarBenJij.nu Bogotá, Medellin en Juanchaco - Reisverslag uit Cali, Colombia van Irene L - WaarBenJij.nu

Bogotá, Medellin en Juanchaco

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

17 Oktober 2015 | Colombia, Cali

Dag lieve lezers,

Hier ben ik dan eindelijk weer! Bedankt voor jullie geduld. Ik heb in ieder geval genoeg om over te schrijven. Wie wat bewaart, die heeft wat!

Het gaat goed met mij hier. Ik ben al aardig geïntegreerd in het Colombiaanse leven en heb het druk met werk, sociale activiteiten en reisjes maken/plannen. De laatste maanden ben ik daarbij aan het solliciteren geslagen. Al heb ik een aanbod gekregen om in 2016 in mijn huidige team te blijven werken, ik wil voordat ik mijn besluit neem ook wat andere mogelijkheden bekijken. Nog een jaar Colombia heeft natuurlijk z’n voordelen en z’n nadelen. Half december loopt mijn contract af en kom ik sowieso voor een paar weken naar Nederland. Verder is het nog even afwachten! Op m’n werk houd ik me tegenwoordig bezig met het verduurzamen van waardeketens. Dit houdt in dat we via projecten geïnteresseerde kleinschalige boeren in Latijns Amerika en Afrika op een zo efficiënt mogelijke manier linken aan voor hen geschikte markten, waarbij het doel is om zowel een eerlijke winst voor de boer te verkrijgen als het milieu te beschermen door middel van duurzame productiemethoden.

Mogelijk hebben jullie gehoord dat een fragiele vrede aanstaande lijkt in Colombia. De overheid en de FARC hebben toegezegd binnen zes maanden een akkoord te willen bereiken over o.a. de ontwapening van de FARC en de re-integratie van FARC-strijders in de maatschappij. Het is een spannende en hoopvolle tijd voor Colombia. Bijzonder om hier nu te zijn! Voor het eerst in twintig jaar is de meerderheid van de Colombianen positief gestemd over een mogelijke oplossing voor het conflict tussen overheid en FARC. Ook de ELN, de tweede linkse guerrillagroep in Colombia, heeft aangegeven met de overheid te willen onderhandelen over vrede. Dit zou het einde betekenen van meer dan 60 jaar gewapend conflict. We hopen het van harte!

Ondertussen gaat het dagelijkse leven in Cali gewoon door. Heel Colombia heeft te maken met watertekorten die waarschijnlijk nog lang niet voorbij zijn, en Cali bevindt zich in één van de droogste regio’s van het land. De extreme droogte wordt veroorzaakt door El Niño, een natuurverschijnsel dat te maken heeft met een opwarming van het oceaanwater, wat uiteindelijk zorgt voor droogte in verschillende gebieden in het globale zuiden, waaronder Colombia. El Niño komt gemiddeld eens in de vijf jaar voor en zorgt in het betreffende jaar voor watertekorten en slechte oogsten, met als gevolg hogere prijzen en hongersnoden in veel arme landen. In Cali leidt El Niño ertoe dat de rivieren droogstaan en ons water regelmatig wordt afgesloten. Na een paar hele warme weken is het koelere regenseizoen inmiddels begonnen. Heerlijk die regen, maar voorlopig valt er nog lang niet genoeg…

Nog voordat ik in juni naar Nederland kwam, heb ik met een vriendin een reisje gemaakt naar Bogotá, de hoofdstad van Colombia. Bogotá heeft acht miljoen inwoners en een heerlijk koel klimaat. De stad is namelijk gebouwd op een bergplateau dat 2600 meter boven de zeespiegel ligt. Het was een erg geslaagd lang weekend (zie foto’s)! We hebben een rondleiding gehad door La Candelaria, de oudste wijk van Bogotá, en hebben het Botero Museum, het Munt Museum, het Goud Museum, verschillende kerken en de botanische tuin bezocht. Ook hebben we Mount Monserrate beklommen, een berg met op de top een klooster. Vanaf de berg heb je een prachtig uitzicht over Bogotá. Al is het vaak regenachtig in Bogotá, wij hadden prachtig weer en hebben ook genoten van de vele traditionele gerechten en delicatessen die je in deze hoofdstad kunt vinden.

Vervolgens zijn we in augustus drie dagen naar Medellin geweest, de tweede stad van Colombia met drie miljoen inwoners. Cali en Medellin zijn bijna even groot; Cali heeft een grotere oppervlakte en Medellin heeft meer inwoners. Medellin’s bijnaam is "La Ciudad de la Eterna Primavera" - de stad van de eeuwige lente. Het klimaat is hier dan ook zeer aangenaam en heeft grote aantrekkingskracht op gepensioneerde Amerikanen. Naast haar drugsverleden (Pablo Escobar) is de stad regelmatig in het internationale nieuws vanwege de hedendaagse goede infrastructuur voor armere bevolkingsgroepen. Goedkope kabelbanen en metrolijnen verbinden de sloppenwijken op de berghellingen met het lager gelegen stadscentrum. Wij hebben deze kabelbaan via de sloppenwijken naar het hoogste punt genomen, waar je uitkomt bij het Arvi Park. Dit is een groot natuurpark bovenop een berg met veel wandelroutes en speeltuinen. Daarnaast hebben we deelgenomen aan een wandeltour door Medellin en zijn we op een dagtrip geweest naar het dorpje Guatapé en de rots El Peñol (zie foto’s).

Tot slot zijn we een week geleden met een groepje vrienden naar Juanchaco afgereisd om walvissen te kijken. Elk jaar tussen juli en oktober trekken kuddes bultruggen vanuit het zuiden naar Colombia’s westkust om daar in het warmere water hun kalveren te baren. Ze blijven daar totdat de kalveren sterk genoeg zijn om de trek naar het zuiden te maken. Juanchaco is een dorpje aan de Stille Oceaan vanwaar je de zee op kunt om walvissen te spotten. Je kunt hier alleen per boot komen en het is er erg primitief. We zijn via de havenstad Buenaventura gereisd en dat ging gelukkig goed. Buenaventura heeft geen al te beste reputatie… Eenmaal in Juanchaco hebben we een lange wandeling gemaakt naar de afgelegen stranden van La Barra en hier de eerste dag doorgebracht. De tweede dag werd onze walvistocht bijna afgelast door een zware tropische storm die wij wiegend in onze overdekte hangmatjes kalmpjes afwachtten. Gelukkig werd het aan het eind van de ochtend droog en konden we alsnog de zee op in ons kleine bootje met harde houten bankjes. En, we hebben ze gezien hoor! Een stuk of vijf walvissen, waaronder een moeder die haar baby met de staartvin op het water leerde slaan en uit het water leerde springen. Heel erg bijzonder om van zo dichtbij te zien! Ook voeren we langs eilandjes die enkel bewoond worden door enorme kolonies pelikanen. Al met al een indrukwekkend reisje!

Over twee weken staat er nog een tripje van vier dagen gepland naar Cartagena, een historische stad aan de noordkust van Colombia. Ik denk dat dat het wel is voor dit jaar. :) Wat heb ik veel gezien en beleefd in dit mooie land! Lieze lezers, bedankt voor jullie aandacht en tot de volgende keer. Ik hoop dat het jullie goed gaat in de Nederlandse herfst!

Liefs,
Irene

• 17 Oktober 2015 - 15:49

Lianne:

Ha lieve Irene,

Wat leuk om weer een verslag van je te lezen, hoe je het maakt en wat je allemaal beleefd hebt. Fijn dat het goed met je gaat en je je thuis voelt daar. Ik ben benieuwd naar wat je volgend jaar gaat doen.

Ook leuk om te lezen over je gemaakte tripjes. Lijkt me erg mooi om allemaal te zien en ook heel bijzonder om in het echt walvissen te spotten. Gaaf zeg! De foto's geven in ieder geval een beetje een indruk van wat je hebt gezien en hoe het er daar uitziet. Leuk!

Ik wens je veel plezier nog daar en succes met je werk!

Hopelijk tot snel!

Liefs Lianne

• 17 Oktober 2015 - 16:48

Oma Van Loosen:

Lieve Irene,

Opa ontdekte jouw ontboezeming, dus ben ik meteen aan het lezen en kijken gegaan, bedankt voor weer veel interessant nieuws, en mooie foto's! Nu zal ik dan ook meteen maar even terugschrijven, want dat heb ik nog niet gedaan sinds je in juli weer vertrokken bent, geloof ik. Intussen hebben we ons feest ook gehad, en wat hebben we het toen met het weer getroffen, niet te geloven! Het was heerlijk warm en zonnig, iedereen kon buiten zitten, als hij dat wilde, en er zijn ook veel foto's buiten gemaakt. Sindsdien is het weer alleen maar beroerder geworden, we hebben zelfs ons dikke dekbed uit de kast gehaald.

Je zal van Pa en Ma wel gehoord hebben dat het een groot succes was, en nog bedankt voor jouw bijdrage in de "lip dub". Raar woord, we hadden er nog nooit van gehoord, maar het was heel leuk dat jij ook had meegedaan.

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt, we zijn best benieuwd wat het 't komende jaar gaat worden. Maar wel akelig dat je met water zeker heel zuinig moet zijn, hoop voor jullie dat het een paar dagen mag gaan plenzen!! Die waterbeperking kennen we nog wel uit Zuid-Afrika, dan mochten de ene dag de oneven nummers van de straten geen tuinen sproeien, en de volgende dag de even nummers. En als de toestand zeer precair was, dan mocht je helemaal geen tuin sproeien, of je auto wassen. Het stomme vond ik altijd dat iedereen een groot bad in zijn badkamer had, en liever niet douchte, terwijl dat toch meteen een flinke besparing oplevert.

Oom Paul komt hier net binnen en gaat een schilderij slopen. Hij neemt dat schilderij mee, maar kan dat niet doen terwijl het in de lijst zit (veel te groot) dus haalt hij het uit de lijst en neemt alleen het schilderwerk mee, in karton ingepakt. En dus zitten wij hier met een lege lijst!

Oom Paul zit steeds te kletsen, en dus ga ik er nou maar mee stoppen. Hij gaat donderdag naar Zetten en daarvandaan brengt oom Frits hem dan naar Schiphol. Liefs van ons allebei, en houd je taai!!
    Opa en Oma

• 17 Oktober 2015 - 17:35

Denise:

Hey Irene!

Yay! Eindelijk weer een verslag om te lezen :) Superleuke dingen maak je mee, zeg! Ben benieuwd wat er de rest van het jaar nog gaat gebeuren en wat je volgend jaar besluit te doen. Spannend!

Maar voor kleurige straatjes kun je ook gewoon naar Zuid-Frankrijk, hoor :) Die zijn er hier genoeg!

Liefs, xx

Denise

• 17 Oktober 2015 - 17:38

Marcella:

Lieve Irene,
    Wat een leuk stuk heb je weer geschreven.
    En wat maak je veel bijzondere dingen mee.
    Ik kan me voorstellen dat de tijd vliegt en dat er dan zo ineens weer een paar maanden verstreken zijn. Iig geeft dit aan dat je je niet verveeld.
    Gaaf zeg die tripjes die je maakt en wat zal dat indrukwekkend zijn geweest...
    als ik de foto's van die mega Bultrug zie heb ik het al,
    kun je nagaan als je in een bootje er vlakbij ronddrijft.

Nog twee maanden en dan weer een poosje NL.
    Succes iig met solliciteren en het uitvinden wat je volgend jaar gaat ondernemen.

Liefs en grtjs Marcella

• 18 Oktober 2015 - 16:22

Petra:

Lieve Irene, het is zondagmiddag, een sobere herfstdag. Ik heb eens even heerlijk de tijd genomen om jou verslag te lezen onder het genot van een warme kop thee. Dat is gezellig zeg om weer eens wat van jou Colombiaanse leven te horen. Goed ingeburgerd inmiddels en volop aan het leven deelnemend. Fijn hoor! Leuk ook dat je tijd hebt om uitstapjes te maken en wat voor uitstapjes. Geweldig! Je hebt al veel gezien. Ik proef dat Zuid-Amerikaanse sfeertje als ik al die kleurrijke huisjes zie. Love it! Mooie natuur ook. En leuk dat je die walvissen gespot hebt. Heel indrukwekkend allemaal.
    Verder begreep ik van je ouders dat je nog met andere werkplekken bezig bent. Veel succes met je besluit nemen. Hopen je dus met de feestdagen nog een keertje te ontmoeten.
    Fijn dat alles goed met je gaat. Inmiddels vast vloeiend Spaans aan het spreken. Leuk!
    Ik ben ook begonnen met een cursus. Maar gaat zeker niet zo snel als bij jou :-(
    Veel liefs vanuit Sliedrecht. Dikke kus.

• 19 Oktober 2015 - 21:17

Riek Verdoorn:

Hallo Irene

Wat leuk om weer eens een verslag van al je belevenissen te lezen. Mooie reisjes heb je gemaakt. Walvissen gespot. Dat lijkt me geweldig. Het schijnen vreselijk grote kolossen te wezen. Dit hebben we weleens gezien via planet earth. Mooie foto's stuurde je mee. Ook met kerken en mooie vergezichten erop.
    Het doet mij gelijk herinneren aan onze reis naar Italië met als hoofddoel Rome. We zijn vorige week vrijdag teruggekomen. Jij schreef over water tekort, maar wij hebben daar twee regendagen meegemaakt.
    De ene dag in Rome, maar door kerken te bezoeken hadden we daar geen last van en gelukkig de tweede dag Rome was het stralend weer en 25 gr. Ook Florence werd bezocht met stralend weer.
    Maar de laatste dag in Lucca was het een drama. De ene wolkbreuk na de andere. Onze gids hield het na een klein uurtje voor gezien terwijl ze ons 3 uur rond zou leiden. We vluchtten van kerk naar restaurant, dan weer terug naar de kerk en vandaar een pizzarestaurant in. Heel jammer, maar ondanks dat toch genoten. Zo zie je maar weer, te droog is niet goed, maar te nat ook niet.
    Jij bent nu al geruime tijd in Colombia, maar onze Lammert zit momenteel in Mexico. Hij is daar voor zijn werk heen gestuurd. Hij moet daar met de lokale bevolking een grote tuinbouwkas gaan bouwen. Maar het gaat daar niet zoals in Nederland. Jij weet daar alles van. Het gaat er nogal primitief aan toe. Het karwei zou eerst 4 weken in beslag nemen, toen werden het er 6 en zoals het er nu voor staat misschien wel 10. Hoe het precies verder gaat weten wij en ook Lammert nog niet. We wachten maar even af. Maar jullie zijn wel wereldreizigers hoor. Natuurlijk doe je veel ervaring op. Maar jij hebt vriendinnen om je heen en Lammert zit daar momenteel alleen. Maar hij heeft het goed naar zijn zin en voor ons als ouders is dat positief.
    Nu Irene, een heel verhaal ook van onze kant. We wensen je nog een hele goede tijd daar toe en hopen je tzt weer persoonlijk te ontmoeten.
    Hartelijke groeten van Oom Dick en Tante Riek

• 21 Oktober 2015 - 14:13

Tante Rina Meijer:

Ek het jou interessante blog gelees. Dankie. Daar word ook 'n Elnino vir Suid Afrika , vir hierdie somer, wat in Desember begin, voorspel.
    Ek wonder nou of julle genoeg skoon drinkwater elke dag het?
    Geniet dit daar.
    Groete!! Xxxx

• 07 November 2015 - 11:56

Tante Ria V:

Hallo Irene,

Beter laat dan nooit,want ik ben wel laat met mijn reactie,maar je stond wel op mijn planning hoor.
    (Het kwam er tgv heea steeds niet van.)

Hoe gaat het nu met je?
    Heb je al reacties op je sollicitaties?
    Kies maar rustig en het is heel verstandig ook eens elders te kijken/te solliciteren.

Jij werkt daar wel op hoog niveau en is het ook wel been hoorlijk gecompliceerd he?(waardeketens etc)
    Help jij die arme boeren daar maar met een goed en vooral eerlijk plan hahaha.

Ik las verder weer met plezier je reisverslag hoewel....je kan zien dat je al aardig gewend bent.
    Je verslag is ook grotendeels een toeristisch verslag en zo hoor je live hoe het in Colombia is en gaat en dat vind ik ook juist heel interessant.

Hoe dan ook,geniet en werk aan een goed plan voor daar.
    Sterkte met de sollicitaties en in alles he.

Groetjes van tante Ria V